Przejdź do głównej zawartości

Posty

Neuroprzekaźniki i efekty sylwetkowe. Cz.2 - dopamina

Dobra kontrola motoryczna oraz odpowiedni nastrój są kluczowe nie tylko dla rozwoju proporcjonalnej i umięśnionej sylwetki, ale także jako pomoc w utrzymaniu prawidłowej masy ciała oraz faktycznej utracie tkanki tłuszczowej.  Dopamina jest neurotransmiterem mózgu, który reguluje zachowanie, uwagę i uczenie się. Dopamina kontroluje ruch fizyczny, reakcję emocjonalną oraz nasze postrzeganie przyjemności i bólu. Cięższy niedobór dopaminy jest często związany z zaburzeniami ruchu, takimi jak choroba Parkinsona. Mniej znane jest to, że nawet niewielkie utrzymujące się niedobory dopaminy mogą mieć głęboki wpływ na motywację i nastrój. Korzyści sylwetkowe przy prawidłowym poziomie dopaminy. Największą korzyścią płynącą z dopaminy jest to, że jest potężnym wzmacniaczem hormonu wzrostu. Dokładny mechanizm działania dopaminy na hormon wzrosty jest nadal badany, jednak eksperci uważają, że robi to poprzez zwiększenie hormonu o nazwie GHRH, który działa poprzez zwiększenie wewnątrzk
Najnowsze posty

Czy treningi oraz większa masa mięśniowa mogą podwyższać kreatyninę?

źródło: flickr Masz podwyższoną kreatyninę? Jeśli ćwiczysz intensywnie oraz masz większą masę mięśniową - to  być może nie masz czym się przejmować. Kreatynina to produkt degradacji kreatyny, czyli substancji pełniącej rolę nośnika energii w mięśniach. Każdego dnia około 1-2% kreatyny przemienia się w kreatyninę, a ta z kolei poddana jest filtracji w nerkach i wydalana razem z moczem. Norma stężenia kreatyniny we krwi mieści się w przedziale 0.6 - 1,3 mg. Badanie stężenia kreatyniny służy przede wszystkim ocenie prawidłowej funkcji wydalania przez nerki. Podwyższona kreatynina w moczu może wskazywać na chorobę nerek. Jednakże ... Stężenie kreatyniny w surowicy zależy od płci, wieku i masy mięśniowej. Niestety większość norm laboratoryjnych nie uwzględnia masy mięśniowej oraz aktywności fizycznej.  Dlatego należy tutaj przytoczyć pierwsze lepsze z brzegu badanie "Influence of Muscle Mass and Physical Activity on Serum and Urinary Creatinine and Serum C

Neuroprzekaźniki i efekty sylwetkowe. Cz.1 - serotonina.

Czy zastanawialiście się jak zdrowie psychiczne wpływa na Wasze efekty treningowe? Jak podstawowe neuroprzekaźniki wpływają na Waszą psychikę? Czemu brakuje Wam motywacji? Czemu pojawia się ochota na słodkości czy tłuste produkty?  Otóż śmiem stwierdzić typowo chemicznie, że to co w życiu osiągniecie będzie zależeć w dużej mierze od Waszych hormonów oraz neuroprzekaźników. W końcu to mózg kreuje rzeczywistość, a on jest napędzany różnymi substancjami chemicznymi. Dlatego zajmiemy się cyklem poświęconym neuroprzekaźnikom, czyli substancjom chemicznym, których cząsteczki przenoszą sygnały pomiędzy neuronami poprzez synapsy, a także z komórek nerwowych do mięśniowych lub gruczołowych. Głównymi neuroprzekaźnikami są: serotonina, dopamina, acetylocholina, noradrenalina, glutaminian, GABA. Jednakże dzisiaj omówimy ten najbardziej popularny - serotoninę. Kilka ogólników temat serotoniny. Serotonina to hormon tkankowy, który jest wytwarzany przy udziale tryptofanu w ośrodkowym ukł

Trening siłowy po 30 roku życia, a proces starzenia się

Czas leci jak szalony i pewnych zmian w organizmie nie zatrzymamy. Już po 30. roku życia pojawiają się pierwsze oznaki starzenia się. Czy jest to powód do szczególnych zmian w życiu codziennym? Czy jest sens zacząć ćwiczyć siłowo po 30-tce? Czy efekty będą znacznie gorsze? Na te pytania spróbujemy sobie odpowiedzieć.  Pierwsze procesy starzenia się. Procesy te zaczynają się po wspomnianym trzydziestym roku życia Wtedy to znajdujemy pierwsze siwe włosy, czy głębsze zmarszczki. Faktura skóry zmienia się i pojawiają się przebarwienia związane z pogorszoną produkcją melaniny. Wszelkie imprezy alkoholowe stają się bardziej męczące, niż te 10 lat wstecz. Kac z kolei zaczyna być morderczy, a wszystko to za sprawą nerek - zmniejsza się w nich liczba nefronów, które usuwają toksyny z układu krwionośnego. U kobiet po 30-tce wzrasta liczba cykli bezowulacyjnych, a ilość komórek jajowych wynosi jedynie 12 % co uniemożliwia zapłodnienie. Zaczyna spowalniać metabolizm i mogą pojawiać się

Sól nie taka straszna.

Jestem pewien, iż każdy z Was spotkał się z stwierdzeniem, iż sól warto ograniczać, aby być zdrowym. Wiele osób, czy wielu lekarzy wskazuje, iż soli powinno się unikać i najlepiej niczego nie solić. Dajcie mi znać w komentarzach jakie jest Wasze zdanie na ten temat.  Ja osobiście pokażę swój punkt widzenie na podstawie tego co już się dowiedziałem. Razem zastanowimy się czy, aby na pewno jest to teza słuszna? Tym bardziej, że coraz więcej pojawia się badań mówiących coś zgoła innego. Jak zwykle jak i w wielu innych kwestiach dietetycznych, pewne racje ulegają ciągłym modyfikacjom. Jednakże, aby nie było totalnych nieporozumień - zaznaczam, że artykuł ten tyczy się ludzi zdrowych. Po pierwsze istotna jest równowaga sodowo - potasowa. Ta kwestia jest znana od dość dawna. Niestety w kwestii soli porusza się jedną stronę, czyli występujący w niej pierwiastek sód. Warto jednak zaznaczyć, że sód współgra w organizmie z potasem. Dopiero odpowiedni bilans pomiędzy nimi wpływa na

Nadmiar białka w diecie i wpływ na nerki oraz kości.

Białko to makroskładnik odżywczy, który jest przez wielu dietetyków, czy lekarzy demonizowany. Część z nich nadmienia, iż jego nadmiar szkodzi nerkom nadmiernie je obciążając, czy tez tworzy w nich kamienie. Inni z kolei ostrzegają, że może powodować odwapnienie kości. Jak jest naprawdę? Kiedy mamy nadmiar białka i czy rzeczywiście powinniśmy bać się protein?  Chciałbym abyście zawsze podchodzili do wszystkiego z pewną dozą sceptycyzmu i w sposób racjonalny szukali wiedzy w rzetelnych źródłach. Być może i ja dzisiaj do niczego Was nie przekonam ... ok nic nie szkodzi. Pomimo tego na ile to możliwe chciałbym rozwiać kilka mitów pseudo - dietetycznych, które od lat są powielane niczym mantra i u zwykłych osób mogą powodować niepokój.  Co mówią na ten temat spożycia dużych ilości białka źródła naukowe oraz badania medyczne? 1. "Dietary protein intake and renal function" https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1262767/ Otóż w chwili obecnej nie ma dow

Popraw działanie mózgu oraz zmniejsz stres z Fosfatydyloseryną

Obecnie żyjemy w środowisku coraz bardziej stresogennym. Coraz częściej zmuszeni jesteśmy do pracy bardziej efektywnej, szybszej i intensywniejszej. W związku z tych przedstawię kolejny ciekawy suplement, który jest w pełni naturalny, a może być pomocny w naszym w życiu. Fosfatydyloseryna, bo o niej mowa - wpływa bardzo pozytywnie na centralny układ nerwowy poprawiając pracę mózgu.  Podstawowe informacje o Fosfatydyloserynie. Należy do fosfolipidów (te składają się z aminokwasów oraz lipidów) i bierze udział w  budowie oraz prawidłowym funkcjonowaniu błony komórkowej. Fosfatydyloseryna w momencie dostania się do krwi bardzo szybko przedostaje się do neuronów. Tam pomaga mózgowi w skutecznym metabolizowaniu glukozy, czyli uzyskiwaniu energii. Odpowiedni jej poziom wpływa na procesy uczenia się, kojarzenia oraz zapamiętywania. Dodatkowo suplementacja nią obniża poziom kortyzolu.  Fosfatydyloseryna - pozytywny wpływ na organizm. Korzyści płynące z suplementowania fost